FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/06/2017

Fråga om vem som har rätt till hyresrätt när enbart en står på kontraktet

Hej!

Jag och min sambo flyttade in tillsammans i vår första hyresrätt för ca 3 år sedan. Jag står på förstahandskontraktet och fick lägenheten genom bostadsförmedlingen.

Nu funderar jag på om vi inte ska gå skilda vägar då känslor svalnat från min sida.

Min fundering är hur det blir med hyresrätten. Vem har rätt till den? Måste vi säga upp den eller får jag bo kvar där själv då jag står på kontraktet? Har han lika stor rätt att få behålla den?

Möbler och elektronik förstår jag ska delas.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I sambolagen (2003:376) finns regler gällande fördelning av egendom vid en eventuell separation.

Det som ska delas lika är samboegendom, hit hör den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget (se här). Om hyresrätten anskaffats för er gemensamma användning, vilket jag tolkar att den gjort i ert fall, utgör den samboegendom (se här). Då spelar det ingen roll att enbart du står på kontraktet, din sambo har lika mycket rätt till lägenheten.

Bodelning
Om ni inte själva kan komma överens om vem som ska få ta över lägenheten, kan den som bäst behöver lägenheten få den på sin lott genom bodelning (se här). Jag vet för lite omständigheter för att kunna avgöra vem av er som är i mest behov av lägenheten, men en stark faktor som spelar in är om det finns gemensamma barn med i bilden och enbart en av er ska ha vårdnaden. Andra faktorer att väga in kan vara den ekonomiska situationen, om någon av er är väldigt beroende av att bo på en viss ort samt om någon av er enklare kan hitta en ny lägenhet med hjälp av vänner, familj eller liknande.

För att få hjälp med eventuell bodelning kan ni ansöka om en bodelningsförrättare hos den tingsrätt där någon av er var folkbokförda den 1 november föregående år. Här kan du kan läsa mer om detta samt hur du ska gå tillväga.

Sammanfattning

Eftersom er hyresrätt utgör gemensam bostad har alltså du och din sambo lika mycket rätt till lägenheten, trots att du står på kontraktet. Om ni inte kommer överens om vem som ska få bo kvar eller beslutar att båda ska flytta, kan du eller ni båda tillsammans, ansöka om en bodelningsförrättare hos tingsrätten.

Hoppas du fått hjälp på vägen och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare