FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/10/2022

Fråga om var bodelningshandlingen ska lämnas in.

Hej, jag har en fråga angående ingivande av bodelningshandlingen (13 kap. 6 § ÄktB) i förhållande till 4 kap. 7 § KL. Ska den ges in till Skatteverket eller till "rätten" (eller båda) för att återvinningsfristen på tre år ska börja löpa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline.

Som du uppmärksammat i din fråga så ska enligt 13 kap 6§ äktenskapsbalken bodelningshandlingen lämnas in till Skatteverket för registrering. Du kan visserligen utöver detta även lämna in den till tingsrätten men då ur bevissäkringshänseende gällande bodelningens verkan, om det skulle bli en tvistig omständighet någon gång i framtiden.

Hoppas du fått klarhet gällande din fråga. Om du har ytterligare funderingar, tveka inte att ställa fler frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare