Fråga om vad som räknas till enskilda angelägenheter för ledighet på gymnasiet

Vad är enskilda angelägenheter för en elev att få ledight på gymnasieskolan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Även om det är frivilligt att gå på gymnasiet finns det en närvaroplikt när utbildningen påbörjats. Om gymnasieeleven inte kan närvara behöver det därför ansökas om ledighet. Ledighet kan beviljas vid så kallade "enskilda angelägenheter". Enskilda angelägenheter kan bland annat vara högtider inom familjen, besök hos en anhörig exempelvis i samband med sjukdom, resa till släkt utomlands av familjeskäl eller förtroendeuppdrag. Semesterresor räknas vanligen inte som enskilda angelägenheter.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare