Fråga om vad hyresvärden ska tänka på vid uthyrning av sin villa?

Jag ska hyra ut min villa i Höllviken under ca tre års tid.

Vad måste jag tänka på för att inte råka illa ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du ska hyra ut din villa behöver du inte ansöka om tillstånd, dock finns det regler som styr vilken hyra du kan ta för bostaden. Det är viktigt att hyran du tar ut är skälig och i linje med vad lagen säger. Hyran skall vara kostnadsbaserad och inte överstiga summan av dina kapital och driftkostnader för bostaden enligt 4 kap § 2 st Lag (2012:970) om uthyrning av egen bostad.

Det är viktigt att du även upprättar ett omfattande andrahandskontrakt som skyddar både dig och hyresgästen. Andrahandskontraktet är utgångspunkten om det skulle uppstå en eventuell tvist mellan dig och hyresgästen eller om något skulle hända med bostaden. Du bör även fråga hyresgästen att ta en kreditupplysning på sig själv, på så sätt kan du säkerställa att hyresgästen är pålitlig samt att denna har god ekonomi för att kunna betala hyran under en längre period.

Hälsningar,

Ashtar BrikhaRådgivare