Fråga om uttalande utgjorde testamentariskt förordnande

Min mamma, sa du får ta bilen, köra den och hälsa på mig när du är pensionär, inga pappret blev skrivna. Du ska köra bilen, ingen annan. Nu har min mor gått bort, vad händer med bilen mvh Erika

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar dig som att du undrar om din bortgångne mammas uttalanden innebär att bilen ska övergå till dig. En person som vill att dennes egendom ska fördelas på ett visst sätt efter sin död kan göra detta genom att upprätta ett testamente. Upprättas inget testamente så sker en vanlig arvsfördelning där den avlidnes bröstarvingar delar lika på all egendom. Med ett testamente kan dock annan ordning än likadelning förordnas och specifik egendom kan ges till specifika mottagare.

Ett av kraven för att ett så kallat testamentariskt förordnande ska ha gjorts med giltig verkan är dock att det är i skriftlig form. Vad personen har sagt när denna fortfarande var i livet kan alltså inte anses utgöra testamente eftersom det inte uppfyller formkraven för ett sådant.

Detta innebär i och för sig inte att du inte kan bli ensam ägare till bilen. Men det kräver att du kommer överens med övriga dödsbodelägare om att just du ska få bilen på din arvslott.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare