FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/09/2017

Fråga om underårigs rätt att förfoga över arv

Hej!

Tänker testamentera min kvarlåtenskap till en nära vän. Och OM hon nu inte lever när jag dör blir det till hennes dotter som står som nummer två i testamentet. Dottern är 8 år nu.

Vad händer om min vän inte lever och jag dör innan hennes dotter fyllt 18 år? Då dottern alltså inte skulle vara myndig.

Två scenarior:

1. Dotterns pappa lever. Blir han God man, tills dottern fyller 18?

2. Även dotterns pappa har avlidit. Vad händer då? Mor och farföräldrar?

Eller har dotterns pappa inte med detta att göra om jag skrivit testamente? (Han finns inte nämnd i testamentet)

Är ju själv bara 46 år så det låter makabert, jag vet, men man vet ALDRIG vad som kan hända.

Min vän är betydligt yngre för övrigt.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om dottern ärver som omyndig kommer om hennes pappa är vid liv förvalta arvet åt henne, han gör detta i egenskap av förmyndare. Skulle han inte klara av det eller om han även inte är vid liv kan en god man eller förvaltare utses av tingsrätt för att hjälpa henne förvalta sin egendom. Om du däremot uppställer ett villkor i testamente att flickan ska få råda över egendom kan enligt 9 kap. 4 § föräldrabalken (1949:381) flickans förmyndare fortfarande omhänderta arvet och förvalta den åt henne, om flickan har fyllt sexton år krävs dock en överförmyndares samtyckte. Detta görs med hänsyn till att en underårig t.ex. inte kan förvalta egendom med tanke på t.ex. hennes uppfostran. Du kan om du vill ta med ett sådant villkor i testamentet.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du flera funderingar kan du vända dig till Lawline med en ny fråga.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare