FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/05/2018

fråga om umgängesrätt

Vi har 3 barn och vi har valt att ha barnen varannan vecka. Vi har gemensam vårdnad.

Dock vill inte mitt ex att vi ändrar vid jul och nyår så det innebär att barnen nu firar jul 3 år i rad med pappan då det infaller på hans vecka. Finns det någon lag som säger att jag får ha dem varannan jul?

Jag vill också fira jul med mina barn.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

I 6 kapitlet 15§ Föräldrabalken, (FB) stadgas att barnet ska ha rätt till umgänge med den förälder som barnet ej bor med. Det viktiga är att det alltid är barnets bästa som ska beaktas i alla situationer, vilket även lagen stadgar i 6 kapitlet 2a§ FB. Det är ni föräldrar som gemensamt har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med båda föräldrarna tillgodoses. En förälder som vill umgås med sitt barn har rätt att föra talan och begära att rätten beslutar om umgänge mellan föräldern och barnet, 6 kapitlet 15a§ FB, om det anses ligga i barnets bäst att de har kontakt. Socialnämnden kan även hjälpa föräldrar att träffa avtal om umgänge, 6 kapitlet 17a§ FB. Är det så att umgängesschemat är fastställt av rätten eller avtalat om med hjälp av socialtjänsten så kan den förälder som har umgänge söka att rätten verkställer beslutet.

Det jag kan rekommendera din sambo att göra är att tillsammans med hans ex upprätta ett så kallat umgängesavtal. För att ett sådant avtal ska vara juridiskt bindande, krävs det dock enligt 6 kapitlet 15 a § tredje stycket föräldrabalken att det är skriftligt och godkänt av socialnämnden. Avtalet gäller sedan från och med godkännandet från socialnämnden. I och med att socialnämnden godkänner avtalet blir avtalet verkställbart.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Hanna MustafaRådgivare