FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga24/06/2018

Fråga om tioårig son som spelat bort pengar utan målsmans tillstånd

Min tio åriga son spelade ovetandes att det var för äkta pengar bort 19000 på mitt tank kort som för mig ovetandes låg öppet.

Google play vägrar betala tillbaka då det är emot deras policy.

SEB har tagit emot min reklamation men har inte hört ett ord från dom.

Detta var för 3 veckor sedan.

Som ensamstående och med en otroligt ledsen son undrar jag vad vi har för rättigheter eller vad vi har att vänta oss.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst har den som är under 18 år inte har rätt att ingå avtal, detta innefattar även avtal om köp, föräldrabalken 9 kap. 1 §. Ingår en person under 18 år ett avtal utan förälders tillåtelse så ska prestationerna återgå. Pengarna ska betalas tillbaka och produkten ska lämnas tillbaka, föräldrabalken 9 kap. 7 §.

Om din son har köpt spelmaterial som enkelt går att ta tillbaka så finns inget hinder för att prestationerna ska kunna återgå. Rör det sig om digital valuta, som man använder för att handla i spelet kanske den redan är förbrukad och går därmed inte att lämna tillbaka. Men av tidigare fall att döma är företagen rätt så generösa vad det gäller återbetalningar som rör köp gjorda av minderåriga. Allmänna reklamationsnämnden har i ett fall uttalat att säljaren ska lämna tillbaka köpeskillingen (pengarna) oavsett om köparen (den minderårige) kan lämna tillbaka produkten eller ej.

I första hand bör du vända dig till det företaget som din son handlat med, detta verkar du ju redan ha gjort. Vidare kan du alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och göra en anmälan. Försök att få fram kvitton på köpen och kontakta sedan ARN snarast.

Här är en länk till ARNs hemsida.

Hoppas du fick hjälp med din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare