FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/06/2013

Fråga om tillämplig lag vid skilsmässa, bodelning och vårdnad om barn

Hej! Vi gifte oss i Irak för 15 år sedan, har båda bott i Sverige i 7 år och har fyra barn tillsammans. Nu vill vi båda skilja oss och är osams om det mesta. Jag undrar nu om det är svensk eller irakisk rätt som gäller rörande skilsmässa, bodelning, vårdnad om barn etc. Om det är så att svensk rätt gäller, vad kan jag göra då han vägrar att samarbeta angående vissa tillgångar (i Irak och Sverige) som jag tror ska ingå i bodelningen?

Lawline svarar

Hej,

Frågan om vilket lands lag som ska tillämpas rörande skilsmässa regleras i 3 kap. 4 § lagen (1904:26 s. 1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (IÄL). Där anges i första stycket att en skilsmässotalan i Sverige prövas enligt svensk rätt. Men enligt tredje stycket gäller att om båda makarna saknar svenskt medborgarskap och ena maken åberopar att det saknas grund för skilsmässa enligt lagen i det land där han är medborgare kan inte rätten döma till skilsmässa om det med hänsyn till den makens eller era gemensamma barns intressen föreligger särskilda skäl emot skilsmässa. I så fall görs en bedömning där domstolen bl a väger in hur stark anknytning makarna har till Sverige. Om anknytningen är svag finns större anledning till att vägra skilsmässa.

Frågan om vilket lands lag som ska tillämpas på bodelning regleras i lagen (1990:272) om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden (LIMF). Där anges i 3 § att om ni har avtalat om att ett visst lands lag ska gälla på bodelningen (t ex svensk eller irakisks rätt) så ska denna lag tillämpas. Om ni inte kan komma överens om sådant avtal gäller enligt 4 § andra stycket LIMF att svensk rätt ska tillämpas på bodelningen eftersom ni har tagit hemvist och varit bosatta i Sverige i mer än två år sedan ni gifte er.

När det gäller vilken lag som ska tillämpas på frågan om vårdnad om barn gäller enligt artikel 17 i 1996 års Haagkonvention om behörighet, tillämplig lag, erkännande, verkställighet och samarbete i frågor om föräldraansvar och åtgärder till skydd för barn (som gäller som svensk lag enligt lagen (2012:318) om 1996 års Haagkonvention) att lagen i den stat där barnet har hemvist ska tillämpas. Detta gäller enligt artikel 20 i 1996 års Haagkonvention oavsett om barnet har hemvist i en stat som är ansluten till 1996 års Haagkonvention eller inte.

Gäller svensk rätt för bodelningen ska alla era tillgångar som utgör giftorättsgods (dvs. allt ni äger som inte är enskild egendom genom ett äktenskapsförord eller som ni ärvt med förbehåll om att det ska vara enskild egendom) ingå i bodelningen, detta framgår av 10 kap. 1 § äktenskapsbalken. Om din make sedan inte vill samarbeta med att ge ut den egendom som du kommer erhålla genom bodelningen kan du ansöka om handräckning hos Kronofogdemyndigheten för egendomen som finns i Sverige. Hur detta går till för egendomen som finns i Irak är svårt att svara på då det beror på det irakiska rättssystemet.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Axel BonningRådgivare