Fråga om testamentsvittnens närvaro

Fråga om testamentsvittne

Hej En fråga angående bevittning av testamente. Jag lever i en väldigt socialt isolerad tillvaro och nu har jag hamnat i den för mig mycket knepiga situationen för mig att få min namnteckning på mitt testamente bevittnat av två personer. Att för mig få fram två personer vid samma tillfälle för att bevittna ett dokument kommer antagligen aldrig att hända. Men med ett vittne i taget skulle möjligen fungera. Jag vet att min fråga kommer att låta konstig, men kan jag skriva under testamentet två gånger. En gång inför vardera vittne, men vid två olika tillfällen. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall dina två testamentsvittnen kan närvara vid två separata tillfällen.

Bestämmelser om arv hittas i ärvdabalken (1959:637), hädanefter förkortad ÄB.

Bestämmelser om upprättande av testamente återfinns i 10 kap. ÄB. Av 10 kap. 1 § ÄB framgår att ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen. Enligt 10 kap. 1 § ska vittnena närvara samtidigt när testatorn skriver under sitt testamente eller vidkänner sin underskrift. Kravet på unitas actus, dvs. att vittnena ska närvara samtidigt upprätthålls starkt i svensk rätt. Detta framgår tex. av rättsfallet NJA 978 s. 189.

Det finns emellertid ett undantag från testamentsvittneskravet. Av 10 kap. 3 § ÄB framgår att ett testamente som upprättas i nödfall “genom egenhändigt skriven och undertecknad handling” inte kräver vittnen. Ett sådant holografiskt testamente kan således upprättas utan anlitande av testamentsvittnen.

I ditt fall innebär detta att du inte kan ha två testamentsvittnen som närvarar vid två olika tillfällen. Ett sådant testamente kommer att betraktas som ogiltigt.

Jag hoppas att jag gav svar på din fråga! Du är varmt välkommen att vända dig till Lawline igen om du har fler frågor!

Bästa hälsningar,

Vejsil Pecic

Rådgivare

Vejsil PecicRådgivare