Fråga om testamente

Om jag har 2 barn, men vill att arvet går till den ena.. Inte mkt pengar men ändå.. Kan jag göra ngt..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Utgångspunkten när arv ska fördelas är att allting delas lika mellan den avlidnes barn. Vill man ändra på detta så måste man skriva ett testamente. I ett testamente kan man bestämma att arvet ska fördelas på ett annat sätt än likadelning, man kan dessutom bestämma av viss specifik egendom ska gå till en viss person.

Det finns dock en gräns för hur mycket man kan ändra med ett testamente. Var och en av den avlidnes barn har nämligen alltid rätt till något som kallas för laglott. Laglott innebär att oavsett vad som skrivs i testamentet så har barnet alltid rätt till hälften av vad barnet skulle ha fått om det inte funnits något testamente alls.

I ditt fall har du två barn. Utan ett testamente skulle dina bägge barn ärva 50% vardera. Det betyder att varje barn har en laglott som ger rätt till åtminstone 25% av arvet. Du kan alltså som mest testamentera 75% till det ena barnet.

Om du vill ha hjälp att upprätta ett testamente så rekommenderar jag dig att kontakta en jurist. Du kan boka tid med Lawlines jurister på https://www.lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare