FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/04/2018

Fråga om straffansvar för svarttaxi

Kan man bli fälld för svarttaxi genom en stängd grupp på Facebook. Har inte tagit betalt på eget kort

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Av 5 kap. 1 § yrkestrafiklagen (2012:210) följer det att den som uppsåtligen bedrvier yrkesmässig trafik utan tillstånd döms för olaga yrkesmässig trafik till böter eller fängelse i högst 1 år. Det vill säga om någon mot kör svarttaxi (d.v.s taxi utan tillstånd från myndighet) kan denna dömas för brott. Detta även om kunderna kommer från en stängd grupp på Facebook. Det är inte heller av betydelse på vilket sätt betalning har gjorts, så länge betalning har erhållits.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare