Fråga om störningsnivåer i hyresrätter

Hej!

Undrar vad lagen säger angående störningsnivå i Hyresrätter?

Skall arrangera en inflyttningsfest (något jag aldrig gjort i mitt snart 25 åriga liv) och kommer då såklart behöva utnyttja ganska hög ljudvolym i form av musik och mingel.

Stämmer det att jag vid ett enstaka tillfälle kan överskrida "tyst efter 10" regeln, samt ej kunna bli uppsagd i ssmband med en sådan typ av fest?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Rättsliga utgångspunkter

Enligt 12 kap. 25 § första meningen jordabalken (JB) ska hyresgästen se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningen som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).

I lagkommentaren till lagbestämmelsen anses störande ljud i form av musik eller skrik som störningar som avses. Den omständigheten att störningen sker nattetid talar för att det är en situation som försämras deras bostadsmiljö som de inte skäligen bör tåla. Frågan är i vilken utsträckning störningar måste pågå för att leda till hyresavtalets upphörande.

Enligt 12 kap. 42 § 1 st 9 punkten JB kan hyresrätten bli förverkad om hyresgästen åsidosätter det som ska iakttas enligt 12 kap. 25 § JB. I första hand måste hyresvärden skicka en rättelseanmaning till hyresgästen för att ge denne möjlighet att rätta sig. Det framgår dock av lagkommentarerna också att störningar av särskilt allvarligt slag får en uppsägning ske utan hyresgästen uppmanats att vidta rättelse Enligt 12 kap. 42 § 4 st gäller kan uppsägningen ske utan rättelseanmodan för störningar som avses i 12 kap. 42 § 1 st 9 punkten.

Vad du bör göra

Om det är en engångsföreteelse verkar det inte finnas utrymme för att tolka det som störning av allvarlig art som förverkar hyresrätten utan rättelseanmodan. Jag skulle råda dig att i förväg meddela dina grannar om festen innan så att de är förberedda på att oljud kan förekomma. Att det sker oljud någon gång måste, enligt min mening, förstås som att det är ett förhållande som övriga hyresgäster bör tåla, såvida oljudet inte överskrider för vad som brukar gälla för en normal fest. Hyresvärden kan dock skicka en rättelseanmaning, men detta tar oftast sikte på upprepade störningar. Det skadar inte heller att kanske ta hänsyn till ljudnivån ändå för att behålla goda relationer med övriga hyresgäster.

Med vänlig hälsning,

André TitoRådgivare