FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/12/2015

Fråga om skuldtäckning vid bodelning

Jag och min man har skrivit ett inbördes testamente. Den av oss som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap. Dock skall våra särkullbarn få sin laglott. Denna skall utges i kontanter. Min fråga är: om vi har lån kvar på exempelvis bostadsrätt och bil, räknas skulden av vid bodelningen? Ex. Bostadsrätten är värd 3 miljoner skulden är 1.5 miljoner.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid bodelningen ska ni ta upp era tillgångar och dra av skulden som hänför sig till specifik egendom. Det innebär att lån på bostadsrätt ska dras av bostadsrättens värde och likaså med bilen. När samtliga skulder har dragits av ert giftorättsgods, delar ni värdet mellan er. Det framgår av 11 kap. 1-3 §§ äktenskapsbalken.

Med vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare