Fråga om semesterlön och semesterersättning vid utebliven semester

Hej jag jobbar på en tattueringsstudio 1 år och betalas jag bara med provision. Har jag rätt till semesterersättning? Vad måste göra om de svarar "nej" ? Jag jobbar från januari 2022 och jag har fått ingenting för semester.tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor beträffande rätten till semester regleras det av semesterlagen som du kan hitta (här).

Rätt till semesterdagar och rätten till semesterlön

Varje arbetstagare har rätt till minst 25 dagars semester om arbetstagaren började jobba innan den 31 augusti (4 § semesterlagen). Detta gäller samtliga arbetstagare som började jobba innan den 31 augusti, oavsett om det handlar om en heltidsanställning, korttidsanställning, deltidsanställning eller annan anställningsform. Semesterlön å andra sidan måste du “arbeta in” under semesteråret, hur många semesterdagar med semesterlön du får beräknas utifrån hur många dagar mellan 1 april - 31 mars du har varit anställd på arbetsplatsen minus de dagar du har varit tjänstledig eller olovligt frånvarande. Denna siffra kommer sedan att divideras med 365 eller 366 (avser samtliga dagar mellan 1 april - 31 mars) som i sin tur multipliceras med antalet semesterdagar, vilket minst är 25 dagar (7 § Semesterlagen).

Så för att summera. Om du har varit anställd från 1 april till 31 mars och jobbat utan tjänstledighet eller olovlig frånvaro så har du rätt till 25 dagars betald semester. Detta gäller oavsett anställningsform.

Beräkning av Semesterlön och Semestertillägg

Om du har betalda semesterdagar har du rätt att få ut samma lön som när du jobbade plus ett semestertillägg (16 a § semesterlagen). I ditt fall, då din lön grundar sig på provision skulle semesterlönen och tillägget motsvara 12% av den lön du har fått under perioden 1 april till 31 mars (16 b § Semesterlagen). Om du vill räkna ut din semesterlön eller få ett exempel kan du göra det (här).

Semesterersättning

Semesterersättning är ersättning för de semesterdagar som inte har kunnat tagits ut under året och som inte har sparats av arbetstagaren (20 § Semesterlagen). Semesterersättning beräknas på samma sätt som semesterlönen och ska betalas ut senast en månad efter semesterårets slut, det vill säga 1 maj (20 § Semesterlagen). Skulle det vara så att du inte får din semesterersättning utbetald kan du, utöver semesterersättning, också vara berättigad till skadestånd (32 § semesterlagen).

Hoppas du fick svar på din fråga och ifall din situation inte förbättras råder jag dig att vända dig antingen till din fackförening eller boka en tid med en av våra jurister som du kan göra (här).

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare