FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/09/2016

Fråga om sambors arvsrätt och om vilken egendom som ingår i en bodelning mellan sambor

Jag är sambo och ska köpa kolonistuga!

Vad tänka på vid kontraktsskrivningen?

Jag köper för ärvda pengar och vill vid mitt frånfälle

att stugan tillfaller mina barn, ej min sambo och hans barn!

Vid separation skall stugan vara min egendom.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Då sambor inte ärver varandra (om inte samborna testamenterat egendom till varandra) behöver du inte oroa dig för att din sambo eller hans barn skulle få kolonistugan utifall att du skulle gå bort. Kolonistugan kommer istället att gå till dina barn.

Då sambor vid en eventuell separation inte vid en eventuell bodelning delar på varandras fritidsegendom (såsom exempelvis sommarstugor) kommer inte heller kolonistugan att ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din sambo förutsatt att du och din sambo inte planerar att bosätta er i kolonistugan, se 3, 7 och 8 §§ Sambolagen.

Så länge du och din sambo endast är sambor och inte gifter er behöver du med andra ord i dagsläget inte göra någonting för att se till att din sambo och dennes barn får kolonistugan vid en eventuell separation mellan dig och din sambo eller om du skulle gå bort. Jag förutsätter dock här självklart att det är du som köper och betalar hela kolonistugan själv. Om din sambo är med och betalar för kolonistugan kommer han självklart att få en andel i kolonistugan.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare