FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/11/2017

Fråga om samboegendom

Hej jag är sambo. Vi bor i en hyresrätt (lagom stor) med vår dotter sofie som är två år gammal.

Hyresrätten fick vi för några år sedan, när vi lyckades byta hennes 1:a på gärdet mot en större lägenhet utanför tullarna. Eftersom hennes lägenhet byttes ut.

Min sambo jobbar ungefär 75 timmar i veckan medans jag arbetar som en föreskolelärare.

Jag har tröttnat på hennes vabbande och jag tar hela ansvaret i hemmet och ser knappast en skymt av henne längre.

Jag har inga sparade pengar och en låg inkomst

Min Familj och vänner bor i göteborg

Jag är orolig för att bli ställld på gatan utan bostad med ett barn att ta han om,

vad är ditt råd angående seperationen?

Har jag något att ta hämta ur bodelningen? Henns familj är välbärgad och har stora tillgångar i form av värdepapper och placeringskonton

Skulle uppskatta svar tack på förhand:)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en eventuell bodelning mellan sambor är det bostad och bohag som ska delas lika (se här). Med bostad menas fastighet, hyresrätt eller bostadsrätt som ni bor i gemensamt och förvärvat för att bo i gemensamt (se här). Till bohag hör möbler, hushållsmaskiner och andra liknande saker som är avsedda för ert gemensamma boende (se här).

Eftersom ni bytte till er denna lägenhet för att bo där gemensamt, kommer den ingå i en eventuell bodelning och ni har alltså lika mycket rätt till den. Din sambo skulle därför inte bara kunna kasta ut dig om ni gör slut. Detsamma gäller alltså det bohag som ni införskaffat gemensamt till lägenheten, det har ni lika mycket rätt till.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare