Fråga om sambodelning, samt om anspråk efter att sambodelningsavtal har ingåtts

Hej! Jag och min sambo har gått isär efter 9 år. En bodelning ska väl delas 50 % var av hemmet möbler och lösöre va? Sen till en till fråga: Hon säger att hon ska ha två st byråer som hon fått från farmor sin, men grejen är att hon redan tömt bohaget vårat till ca 70 % å vi har skrivit på bodelningen. Nu ett par månader efter kräver hon dom där två byråarna. Så min fråga måste jag ge henne dom eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Sambolagen (2003:376) (SamboL) är den aktuella lagen i ditt fall, för att dina frågor gäller sambodelning.

Ska det som är med i en bodelning, t.ex. bostad och möbler, delas lika mellan samborna?

Till skillnad från skilsmässor mellan makar finns det inget krav på att ett bodelningsavtal ska upprättas mellan sambor. För sambor är det istället valfritt att bodela, för att parterna kan redan vara överens om vem som ska ta vad från det gemensamma hemmet. Samborna kan ha skrivit ett s.k. samboavtal, i enlighet med 9 § SamboL. Ett samboavtal leder till att sambolagens regler om bodelning kan bortses, eller att bodelning inte alls ska göras.

Vill en av samborna påkalla en sambodelning ska detta göras senast ett år efter att samboförhållandet tog slut, vilket framgår av 8 § SamboL. Det som ingår i bodelningen är enligt 3 § SamboL samboegendom, dvs. den gemensamma bostaden och bohag som förvärvats för gemensam användning. Bohag är bl.a. hushållsmaskiner, möbler och annat inre lösöre, 6 § SamboL. Som huvudregel delas samboegendomen lika (50 %) mellan parterna enligt sambolagen.

I undantagsfall kan sambon som äger merparten av samboegendomen använda sig av den s.k. jämkningsregeln i 15 § SamboL. Paragrafen beskriver att om det skulle framstå som oskäligt att bodelningen likadelas med särskild hänsyn till samboförhållandets längd, sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt, kan bodelningen göras så att sambon med mest samboegendom får behålla mer av sin samboegendom, t.ex. 3/5. Detta kan exempelvis vara aktuellt ifall samborna separerar kort efter att samboförhållandet inleddes.

Har den f.d. sambon rätt till de två byråerna efter att bodelningsavtalet har skrivits på av parterna?

Jag tolkar det som att ni har skrivit på ett bodelningsavtal där det inte har avtalats vems byråerna är efter bodelningen. Din f.d. sambo kommer alltså i efterhand och vill ha byråerna utan stöd av bodelningsavtalet. Eftersom sambolagen är en lag som parterna kan bortse ifrån hade inte byråerna nödvändigtvis behövt ses som samboegendom och alltså ingå i bodelningen.

Det är svårt att komma i efterhand i en sådan situation, eftersom avtalet inte kan svara på vem som har mest rätt till dem. Att klandra avtalet skulle inte hjälpa eftersom ni har kommit överens om det som står i avtalet och byråerna är "utanför" avtalet så att säga.

Det finns inte något krav enligt lag att du ska ge henne byråerna, utan det är något som ni själva får komma överens om. Bodelningsavtalet kan exempelvis tolkas som att det som inte ingick i avtalet är ens saker, eller att det varje sambo har kvar i sin bostad utöver avtalet ska vara dennes saker. Men som sagt är det något som ni får bestämma själva.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Catarina Franco EdlundRådgivare