Fråga om rätt till förskoleplats om man inte studerar/Arbetar

Hej! Jag studerar för närvarande på heltid och har min dotter på förskola motsvarande tid. Jag undrar vad som händer om jag inte klarar examinationen denna termin och behöver lägga ned tid på kompletteringar och omtentor nästa termin, och således inte får gå fortsättningskursen? Hur ser reglerna ut för tiden i så fall för rättighet till förskola?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår av 8 kap. 3 § Skollagen att alla barn som är bosatta i Sverige och ännu inte omfattas av skolplikten ska erbjudas förskoleplats. Detta gäller minst 525 timmar varje år för ett barn som har fyllt tre år (8 kap. 4 § Skollag). Dessutom kan detta minimum erbjudande utvidgas om föräldern studerar, jobbar, är jobbsökande eller på grund av familjens situation i övrigt (8 kap. 5 - 7 § Skollagen). Med det sagt så kommer ditt barns rätt till förskola inte förändrats något nämnvärt för att du eventuellt inte kommer vara inskriven på en kurs nästa termin, för du kan fortfarande hävda att du har studier att ta igen och därför behöver ha ditt barn på förskoleverksamhet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare