FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/03/2016

Fråga om privat köpeavtal - omyndig.

Om man ska skriva kontrakt för att skapa en hemsida åt ett UF-företag, vad bör jag (programmeraren) tänka på när jag skriver kontraktet? Vad är det som gäller om jag är under 18 år? Måste jag skriva personnummer på kontraktet? Tack.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag antar att du agerar som privatperson när du säljer hemsidan till företaget vilket gör att avtalet du vill skriva är ett köpeavtal som privatperson. Genom att klicka här kan du få hjälp med att skapa avtalet och dess formulering.

Om du är under 18 år har du inte någon rättslig handlingsförmåga och kan heller inte ingå avtal vilket betyder att det krävs godkännande från en förmyndare/förälder för att du ska kunna träda in i avtalet. Detta följer av 9 kap föräldrabalken, FB.

Det finns inget krav på att personnummer ska finnas med på kontraktet eftersom avtalsfrihet råder enligt avtalslagen. Det du främst bör tänka på är alltså att du får ett godkännande från någon förälder/förmyndare och även att ni i så fall formulerar kontraktet på ett tydligt sätt så att båda parter förstår avtalets innehåll. Ni bör även tänka på att reglera vad som händer om någon av er träder från avtalet och ångrar sig angående tjänsten som du utför till UF-företaget. Om det är så att du tar betalt för att utföra tjänsten kan det även vara bra att avtala om priset på tjänsten i kontraktet så det inte uppstår några tveksamheter kring det i framtiden.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars skulle jag rekommendera dig att vända dig till vår Express-tjänst där du kan få ytterligare rådgivning och utredning angående ärendet inom 3 dagar genom att klicka här.

Mvh,
Cornelia NajafiRådgivare