FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN28/11/2018

Fråga om preskription om skuld till CSN

Hej,

Jag har en skuld till CSN sedan 1999 och borde ha preskriberat redan 2009 men antar att det blev preskriptionsavbrott. Min fråga är om det blir 25 år från och med 2009 eller från den dagen man tog skulden?

Tack för svaret

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det är riktigt att preskriptionstiden är 25 år för återkrav från CSN. Preskriptionstiden börjar löpa på nytt efter varje preskriptionsavbrott (t.ex. kravbrev från CSN). 25 år börjar löpa från tiden för preskriptionsavbrottet, t.ex. från då du fick ett kravbrev.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Bartu BugdayliRådgivare