Fråga om övertagande av hyreskontrakt.

Hej. Jag bor sambos just nu. Har tre underbara barn. Vi har bor här i 6 år utan anmärkningar. Grannar gillar mig o dylikt. Vi står båda på kontraktet. Men hon vill separera. Jag får ingen annan lägenhet på grund av skulder. Så hyresvärden vill inte att jag tar över lägenheten på grund av skulderna. Har fast arbete så det är inte problemet. Men hon vill säga upp lägenheten. Vad finns att göra. Åker jag ut ändå eller vad händer?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen
Vid separation mellan sambos så tillämpar man Sambolagen, den kan du läsa här. Vad som ingår i bodelningen mellan sambos regleras i 3 och 8 §§, bostad och bohag. När man sedan delat värdet av detta på två så ska värdet delas ut på lotter. Den som bäst behöver bostaden ska få ta över den, i den beräkningen tar man med vem som barnen ska bo hos.

Övertagande av hyreskontrakt
Om hyresvärden säger nej till att du ska ta över lägenheten även om du och din exsambo är överens så kan du kontakta hyresnämnden för att istället få ett tillstånd av dem för att ta över kontraktet. Får du ett tillstånd av hyresnämnden så kan inte din hyresvärd säga nej. Du kan hitta en blankett för ansökan på hyresnämndens hemsida.

Lycka till med allting,

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare