FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt31/03/2023

Fråga om omyndiga som träffar avtal och inkomstdeklaration

Enligt lag får inte företag ingå avtal med underåriga, då inte heller skicka ekonomiska handlingar till underåriga. Vad gäller för skatteverket och deklaration, borde inte samma lag gälla för dem? Det har skickat deklaration direkt till mina barn. Borde de inte skickas till målsman? Är inte emot att deklarera, utan hur de hanterar underåriga.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag kommer dela upp din fråga i två delar - 1) omyndiga som ingår anställningsavtal och annan rättshandling 2) deklarationsskyldighet

Du som vårdnadshavare har rätt att bestämma över omyndiga barns personliga angelägenheter och i takt med att barnet blir äldre och magnar så ska dennes egna åsikter få mer utrymme för egna åsikter och önskemål enligt 6 kap 11§ föräldrabalken (FB) (om ni är två vårdnadshavare tillämpas istället 6 kap 13§ FB som hänvisar tillbaka till 6 kap 11§ FB). I 9 kap FB regleras underårigs omyndighet varav 9 kap 2§ FB säger att reglerna om underårigas rätt att ta tjänst regleras i 6 kap FB. Enligt 6 kap 12 § FB så kan omyndiga ta anställning och arbeta, men bara om deras vårdnadshavare samtycker. Detta innebär alltså att företag får anställa underåriga omyndiga personer så länge vårdnadshavaren samtycker till det, däremot behövs inte vårdnadshavarens samtycke om den minderåriga vill avsluta anställningen. Beträffande möjligheten att ingå avtal har du rätt i att möjligheten är begränsad i relation till omyndiga minderåriga (9 kap 1§ FB) och det finns en möjlighet för andra att frånträda avtal med omyndiga minderåriga om det ingåtts utan samtycke från vårdnadshavare och det inte blivit behörigen fullgjort (9 kap 6§ FB), däremot räcker det enligt rättspraxis generellt att ett barn har fått kontater att köpa ett par skor (själva innehavet av pengarna förutsätts innebära ett samtycke från vårdnadshavaren att nyttja dessa pengar).

Beträffande inkomstdeklarationen regleras det i 30 kap Skatteförfarandelagen, SKF. I 30 kap 1§ SKF regleras vem som ska deklarera och detta medför att den som ska deklarera också är den som deklarationen skickas till. Eftersom det är ditt barn som är deklarationsskyldig så är det till denne som deklarationen skickas, inte till dig som vårdnadshavare eftersom inkomsten som har beskattats inte är din. Det är alltså korrekt att inte skicka deklarationen till vårdnadshavaren.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga, om du har ytterligare funderingar är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare