FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott12/02/2018

Fråga om man har anmälningsskyldighet att avslöja skattebrott

Hej! Är jag skyldig att anmäla ett pågående skattebrott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga är beroende av vad du har för roll i det hela. Är du revisor eller enbart en "vanlig" person som misstänker/vet om ett skattebrott.

I de fall du är en revisor eller på annat sätt hjälper till med bokföringen har du en anmälningsplikt att avslöja skattebrott.

I annat fall finns det som huvudregel i svensk lag ingen skyldighet att avslöja brott. Det finns vissa undantag vid särskilt fastslagna grova brott, som exv. mord och misshandel. Om man i sådana situationer inte avslöjar brott kan man riskera att bli dömd för underlåtenhet att avslöja brott. Detta kan dock endast ske om det framgår tydligt i det lagrum i vilket brottet i fråga regleras att man även kan bli ansvarig för underlåtenhet att avslöja brott.

Vad gäller skattebrott regleras dessa i skattebrottslagen.

Det finns ingen paragraf i lagen som uttryckligen säger att man som "vanlig" medborgare har en anmälningsskyldighet att avslöja skattebrott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare