Fråga om laglottskränkning vid femdelning av kvarlåtenskap

Kan min mamma via testamente fördela sitt arv lika i 5 delar mellan oss två barn och våra tre barnbarn?

Inskränks inte vår laglott då som barn?

Vi barn tänker att vi först bör få halva arvet och att andra halvan bör dörefter isf fördelas mellan barnbarnen.

Vad är korrekt i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning.

Laglotten är den okränkbara arvslott som tillkommer varje bröstarvinge. Den utgör halva den arvslott som vid frånvaro av testamente hade tillkommit varje bröstarvinge, jfr Ärvdabalken 2:1 och 7:1. Per din frågeställning skulle den utgöra en fjärdedel av den totala arvsmassan per bröstarvinge.

Således är det riktigt att ett testamente där testatorn testerat en mindre del än laglotten till sina bröstarvingar kan komma att klandras av en bröstarvinge i händelse av arvlåtarens bortgång.

Med vänlig hälsning,

Niclas LindblomRådgivare