Fråga om laglottsbegränsning vid testamentering

Hej!

Jag har en fråga.

Jag och min man har ett gemensamt barn och jag har en dotter sedan tidigare.

Vi är gifta o äger hälften av allt. Jag vill skriva ett testamente där min dotter endast får ut en minimal om hon väljer att ta ut sitt arv om jag går bort först o min man är kvar. Väljer hon att ta ut arvet när vi båda är borta så blir det 50/50 på allt. Säg att det är 4 miljoner det rör sig om. Vilken blir den minsta del hon har rätt till enligt lag om ett testamente skrivs?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till arv utgör Ärvdabalken (ÄrvB) tillämplig lagstiftning.

Av din fråga förutsätter jag att du är insatt i hur arvsfördelning sker till bröstarvingar och även erinrad om regleringen för makes arvsrätt, jfr ÄrvB 2:1 och 3:1. En bröstarvinge har alltid rätt till sin sk. laglott. Laglotten utgör hälften av det som annars skulle utgjort den totala arvslotten, se ÄrvB 7:1. Denna kan inte testamenteras bort annat än att arvtagaren inom klanderfristen kan klandra ett sådant testamente och därefter utfå sin laglott ändå, jfr ÄrvB 14:5.

Per ditt exempel om 4 miljoner skulle således 1 miljon vardera utgöra laglott för dina båda barn.

Mvh

Niclas LindblomRådgivare