FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/11/2018

Fråga om lagfartsansökan av flera ägare

Hej. Enl. testamente skall tre arvtagare ärva en hälften av en fastighet (1/6 av hela fastigheten för envar.) Det stipuleras även att efterlevande maka (som äger hälften av fastigheten efter bodelning m.a.a. dödsfallet) skall ha fri förfoganderätt vad gäller fastigheten. För närvarande äger dödsboet efter den avlidne och efterlevande maka 1/2 var av fastigheten. Det är av intresse att skifta dödsboets tillgångar och avsluta/upplösa dödsboet.

Skall efterlevande maka söka lagfart för hela fastigheten (med hänvisning till testamentet och fri förfoganderätt) eller skall arvtagarna söka lagfart på 1/6 var? Frågan har ställts till Lantmäteriet men dom kunde inte ge besked...

Tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om ni blir flera ägare till fastigheten ska ansökan om lagfart göras gemensamt och den ska innehålla uppgift om hur stor andel av fastigheten varje sökanden har förvärvat, detta följer av 20 kap. 5 § andra stycket jordabalken (1970:994). Fångeshandlingen (handlingen som förvärvet grundas på) och övriga handlingar som styrker förvärvet ska även skickas in till Lantmäteriet, såsom bodelningsavtalet och arvskifteshandlingen.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare