Fråga om kapitalvinstskatt

Om en äldre person hamnar på äldreboende o säljer sitt hus betalar hen full reavinstskatt då?

Om en person avlider när hen bor i sitt hus betalar arvtagaren reavinstskatt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Skatt för kapitalvinster (reavinstskatt) för hus ska betalas endast då huset säljs, 41 kap 2. § inkomstskattelagen (1999:1229). Kapitalvinstskatt ska inte betalas då man ärver huset, utan det är först då i så fall när arvtagaren säljer huset som denne då ska betala kapitalvinstskatt.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du flera funderingar kan du ställa en ny fråga till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare