Fråga om hyresvärds rättighet att tillträda hyresrätt utan samtycke

Fick idag ett meddelande av min hyresvärd att han ska kommer till huset jag hyr imorgon med hantverkare och då SKA jag släppa in honom .

Jag har förklarat att jag jobbar och kan inte ta ledigt med så kort varsel (1dag) .

Vi har även hund vilket innebär att någon måste vara hemma om hör ska komma hantverkare .

Detta är inget akut som måste fixas .

Jag har föreslagit annan tid till hyresvärden men det godtar inte han utan jag ska öppna för honom när han säger det .

Då det inte gäller nödsituationer så ska väl hyresvärden lämna meddelande en månad innan dom önskar tillträde .

Visst kan jag neka han att gå in imorgon

Mvh

Camilla

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hyresrätt är en totalnyttjanderätt. Du som hyresgäst har alltså ensamrätt till hyresobjektet och kan neka i princip vem som helst till tillträde, med några få undantag i jordabalken. Hyresvärden har enbart rätt att utan uppskov ges tillträde till lägenheten för att utföra nödvändig tillsyn eller för att utföra förbättringsarbeten som inte kan genomföras vid ett senare tillfälle, t.ex. vid vattenläckage, se här. När det gäller ärenden av mindre brådskande slag är det precis som du säger, att hyresvärden ska säga till minst en månad i förväg. Detta framgår av jordabalken 12 kap 26 § 2 st, se här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare