Fråga om hyresvärd kan säga upp hyreskontrakt till upphörande på grund av hyresgästs borgensåtagande till tredje part

Hej! Jag har en fråga här . Jag har en hyresrätt som står på mitt namn , men jag är gift men har alltid probleme hemma så min fru vill köpa en bostad för att flytta så vill hon att jag ska hjälpa Och vara medsökande så det blir lättar att hon flytta från min lägenhet vi lyckades köpa så de flytt till bostadsrätten . Vi har barn tillsammans och jag vill inte lämna mina barn utan hem och inte jag heller . Så nu hyresvärd fick veta att jag står på ett lån i en bostadsrätt så de vill säga upp mej kontraktet ? Jag bor på hyres lägenhet och är bokfört hela tiden där betalar hyran från min konto kan de säga upp mig ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline. Om jag förstår saken rätt är du medlåntagare till din frus lägenhet, vilket innebär att du blir betalningsskyldig om din fru inte betalar räntan. Ett så kallat borgensåtagande. I Jordabalken 12:42 § regleras vilka grunder en hyresvärd kan säga upp en hyresgäst på. Punkt sex i paragrafen anger att om hyresgästen åsidosätter något av de värden som ska iakttas enligt JB 12:25, däribland ordning och sundhet, vilket tar sikte på att skydda hyresvärden mot klandervärt beteende i fastigheten (Juno), så kan hyresrätten sägas upp till upphörande.

Möjligen skulle det kunna anses klandervärt att du genom ditt borgensåtagande i kombination med att din fru inte betalar sin del av hyran för lägenheten längre, då hon har flyttat ut, har försatt hyresvärden i en sits där han upplever att han inte kan säkerställa att din hyra kommer betalas. Inte minst nu i samband med vad som juridiskt kan komma att betraktas som en s.k force majeure-händelse – extraordinär händelse – som spridningen av Corona, och som påverkar ekonomin mycket negativt och oförutsett, vilket kan ha inverkningar på redan undertecknade kontrakt.

Utgår man från den så kallade förutsättningsläran är förmodligen likviditet hos hyresgästen en väsentlig och avgörande förutsättning. För en typisk hyresgäst är det fullt rimligt att anta att den förstod förutsättningen och dess väsentlighet. Dock ska detta vägas mot hyresgästens sociala skyddsintresse som 12:e kapitlet i jordabalken är skrivet mot bakgrund av, härvidlag kan det ha betydelse att dina barn bor i lägenheten. Hyresrätten är inte förverkad om det som ligger hyresgästen till last är av ringa betydelse, vilket framgår av JB 12:42 4 st.

Min bedömning är därför att om du kan visa att du kan betala din hyra fortsättningsvis även utan din fru så föreligger ingen rätt för hyresvärden att säga upp dig. Min starka rekommendation är att höra av dig till en juridiskt erfaren person som kan föra din talan gentemot hyresvärden, så kommer detta sannolikt att lösa sig. Hoppas att du fick svar på din fråga.

Pontus AlmquistRådgivare