Fråga om hyresbetalning vid utflyttning, i förskott eller inte?

Hej.

Jag har bott som inneboende hos en kompis i 3.5 år. Nu i januari flyttade jag ut (17 januari) och 1/2 kommer en ny tjej flytta in. Är det jag som ska betala hyran för hela januari eller betalar man i förväg? Så om jag betalar min del i januari så har jag betalt för februari hyran eller hur funkar det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är hyresgästen som kommer överens med hyresvärden om hur och när hyran betalas, detta regleras i ert hyresavtal, om ett sådant finns.

Huvudregeln är dock att hyran betalas i förväg, till exempel att du betalar in hyran för januari senast den sista vardagen i december. Det är vad som gäller om inget avtal finns mellan dig och din kompis, enligt jordabalken 12 kap 20 § (här). Om så är fallet har du redan betalat din del för januari och behöver inte betala in något mer, förutsatt att ni inte avtalat om uppsägningstid som sträcker sig längre.

Det är fritt att avtala med sin hyresvärd om sådana här frågor, mitt råd till dig är att kolla med din kompis om vad ni kommit överens om.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare