Fråga om husvagn och bodelning mellan sambos.

Om ett samboförhållande upphör och man har en husvagn ihop, som står på den ena personen, men har betalats från det gemensamma kontot, via ett gemensamt lån - vem tillfaller husvagnen?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen
När ett samboförhållande upphör tillämpar man sambolagen, du kan läsa den här. Om någon av parterna begär det, så ska man göra en bodelning. I en bodelning mellan sambos så ingår bostad och bohag som anskaffats för gemensamt bruk. Bohag är sådant som finns i huset som, till exempel möbler och andra husgeråd. Det betyder att husvagnen inte ingår i bodelningen mellan samborna.

Husvagnen
Eftersom att husvagnen betalats för pengar från det gemensamma kontot så har båda parter lika mycket äganderätt till husvagnen. Dock så behöver ni kunna bevisa att den betalats för gemensamma pengar, kanske finns det något kvitto på utdragningen? Finns inga bevis så kommer det presumeras att den person som står registrerad på husvagnen också är den rätta ägaren.

Hoppas du fick svar på din fråga, lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare