FrågaPROCESSRÄTTDomstol24/03/2023

Fråga om hur man kan få ut en dom

Hej, kan ni svara på om en person har blivit dömd för något? Vilken information behöver ni i så fall? Namn, Personnr. Vi är inte säkra på alla mantalsskrivningsadresser. Vad kostar det? Tackar på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du kan på egen hand begära ut domar på domstol.se, du kan även ringa till respektive tingsrätt för att begära ut en dom helt anonymt. Den tingsrätt du ska höra av dig är den på orten där personen har sin hemvist (där man bor, observera att det finns fler i stockholmsområdet än i övriga Sverige) och berätffande de uppgifter du behöver lämna ut så .  I vissa fall kostar det ingenting att begära ut en dom, kostnaden beror  på vilka handlingar du vill begära ut och hur många sidor det blir totalt  - när du går in på länken jag infogar nedan och valt rätt domstol så kommer en underrubrik som heter "vad kostar det" och där får du bättre vägledning beträffande kostnader (de varierar från 2 kr - 120 kr beroende på vad du vill begära ut).

Direktlänk till information om beställning av domar och beslut länk

Direktlänk till beställning av domar och beslut  länk

Direktlänk till sökmotor för redan publicerade domar och beslut länk

Hoppas du fått svar på din fråga, om du har ytterligare funderingar är du välkommen att ställa ytterligare frågor.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare