Fråga om hur man går tillväga när någon är folkbokförd på annans adress

En anhörig till min dotter har skrivit sig på hennes adress. Hur gör jag för att rätta till det? Personen bor i en helt annan stad och min dotter får all post ( bl a från kronofogden) som den här personen kräver att min dotter ska skicka vidare till adressen personen egentligen bor på.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vart ska man vara folkbokförd?
Enligt regler i folkbokföringslagen ska man vara folkbokförd där man är bosatt (se här). Man anses bosatt där man regelmässigt tillbringar sin dygnsvila (se här). Det finns sedan ett antal uppräknade situationer där detta frångås. Är ingen av dessa uppfyllda så står folkbokföringen i strid med lagen.

Vad kan man göra när någon är folkbokförd på fel adress?
I detta fall, när personen tydligt är folkbokförd på fel adress, så kan du göra en anmälan hos Skatteverket. Skatteverket kan då självmant välja att ta upp saken till prövning i den mån de tror att personen är felaktigt folkbokförd (se här). Skulle Skatteverket komma fram till att personen är folkbokförd på fel adress så kan de förelägga personen i fråga att göra en anmälan med rätt adress (se här). Föreläggandet kan förenas med vite, vilket innebär att om personen inte följer Skatteverkets föreläggande så kan denne behöva betala en summa pengar (se här).

Sammanfattningsvis är det alltså inte brottsligt i brottsbalkens mening att vara folkbokförd på någon annans adress i och med att det inte finns några riktiga sanktioner mot det. Däremot är det lagstridigt och konsekvenserna av det kan som redan nämnt bli ett föreläggande med vite.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare