FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/10/2018

Fråga om gemensam vårdnad

Hej. Jag har undrar om jag måste underteckna för gemensam vårdnad när jag inte bor ihop /lever ihop med fadern. Finns det någon skyldighetsplikt för mig till den andra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

FN:s Barnkonvention innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn. I konventionens artikel 18 finns inskrivet att "Barnets föräldrar har gemensamt ansvar för barnets uppfostran och utveckling". Grundpelaren är att alla barn har rätt till en nära och god kontakt med båda sina föräldrar. Gemensam vårdnad har kommit till stånd för att föräldrar ska kunna ha ett gemensamt ansvar för sitt barn oavsett om de bor tillsammans eller inte.

Som svar på din fråga är gemensam vårdnad inte bunden av vare sig du bor tillsammans med fadern eller inte.

vänligen,

Hanna MustafaRådgivare