Fråga om ersättning när lägenheten är kall
Fråga
Svar
Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Hur kallt får det vara i en lägenhet?
Folkhälsomyndigheten har en rekommendation om att temperaturen i en lägenhet bör vara mellan 20 och 23 grader. Under 20 grader kan innebära en olägenhet för människors hälsa, med andra ord vara skadligt, se här. Vem bär ansvaret?
Under hyrestiden har hyresvärden ett ansvar att hålla lägenheten i ett sådant skick att den kan användas för det avsedda ändamålet. (Skador som hyresgästen orsakar får denne däremot ansvara för själv). Hur kallt du har det i din lägenhet framgår inte av din fråga, men är det så att temperaturen understiger rekommendationen bör du felanmäla detta till hyresvärden eftersom att lägenheten i såfall inte går att använda för det avsedda ändamålet. Hyresvärden är då skyldig att åtgärda problemet. (Se här och här.) SammanfattningI första hand borde du som sagt kontakta hyresvärden. Om inte hyresvärden är samarbetsvillig kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsnämnden i din kommun som då kan uppmana hyresvärden om att mäta temperaturen i lägenheten. Ett annat förslag är att du vänder dig direkt till hyresgästföreningen. Här kan du läsa om en person som också hade problem med kall lägenhet och vände sig direkt till hyresgästföreningen och då fick hjälp till ersättning. Hur mycket ersättning du kan få är däremot inget jag kan svara på, utan en sådan bedömning görs från fall till fall. Hoppas du fått svar på din fråga!
Vänlig hälsning,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning