FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/07/2017

Fråga om enskild egendom

Om ett par är gifta men bara en part har arbete, den andra får arbetslöshetsersättning och de har en bostadsrätt som bara står i den ena partens namn (köptes efter giftermål).

Parten som är arbetslös använder sina medel att handla mat, internet, el, saker till deras gemensamma barn (kläder och annat)

Om de ska skiljas, vad gäller för bostadsrätten? Är det bägge bostadsrätt eller bara den ena partens?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Av 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230) följer det att en makes egendom är giftorättsgods i mån den inte är enskild egendom. Det är inte av betydelse om endast en make innehar bostadsrätten, vid en eventuell äktenskapsskillnad kommer bostadsrätten att tas upp i en bodelning för att hälftendelas mellan makarna. Är dock bostadsrätten enskild egendom, t.ex. till följd av äktenskapsförord, gåva eller testamente med förbehåll om enskild egendom, kommer den inte tas upp i bodelningen.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare