Fråga om en ärvt egendom kan ingå i en bodelning

Hej, min far har gått bort. Han var gift med min styvmamma som har två egna barn. Styvmamman har tidigare ärvt en lägenhet i Polen. Ska den lägenheten ingå i bodelningen/arvet efter min far? De har inga gemensamma barn.

Mvh Eva-Carin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som ingår i en bodelning vid dödsfall regleras av Ärvdabalk (1958:367) [ÄB] och även Äktenskapsbalk (1987:230) [ÄktB].

Till att börja med måste en bodelning ske innan arvskiftet kan ske (23:1 2 st. ÄB). Vad som ingår i en bodelning fastställs av 10:1 ÄktB där det sägs att egendom som omfattas av giftorättsgods ska ingå i bodelningen. Det som blir avgörande i ditt fall är huruvida din styvmamma har ärvt lägenheten med villkor genom testamente att denna ska vara hennes enskilda egendom (7:2 4 p. ÄktB). Därav finns det två utfall för dig här:

Om lägenheten är ärvt med villkor om enskild egendom ska denna inte ingå i bodelningen (10:1 ÄktB). Eftersom lägenheten i fråga kommer uteslutas från bodelningen, kommer denna inte heller ingå i din fars kvarlåtenskap.

Om lägenheten är ärvt utan villkor om enskild egendom ska denne ingå i bodelningen (10:1 ÄktB). Därefter kommer värdet av lägenheten delas lika mellan din far och din styvmamma enligt (11:3 ÄktB). Detta innebär att hälften av lägenhetens värde kommer att tillfalla din fars kvarlåtenskap och därmed delas lika mellan dig och eventuella syskon eftersom ni är bröstarvingar (2:1 ÄB)

Sammanfattningsvis, beror utfallet på om din styvmamma har ärvt lägenheten med eller utan villkor om att den ska utgöra enskild egendom.

Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare