fråga om efterarvsrätt

hej har ingen kontakt med min mamma,min pappa dog 7 december,var hos han strax innan han dog.har inte hört ett ljud om boupptäckning från min mamma,har jag ingen rätt att ärva något från min pappa?.om ja hur går man tillväga får att få ut min rätt? kan jag finnas i något papper o min mamma tar bort mej?tacksam försvar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

När jag besvarar frågan utgår jag från att din mamma och pappa var gifta. Enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken ska om arvlåtaren var gift kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Detta innebär att din mamma ärver hela din fars kvarlåtenskap. Du har dock efterarvsrätt till din pappas kvarlåtenskap vid din mammas död. Detta innebär att du kommer att ärva både din mamma och pappa när din mamma går bort. Detta i enlighet med 3 kap. 2 § ärvdabalken.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare