Fråga om det är lagligt att äga en bostad och samtidigt hyra en hyresrätt

Hej. Om jag har en hyresrätt och har köpt en bostad tillsammans med min före detta sambo som vi skulle ha flyttat in till. Dock skedde det omständigheter vilket gjorde att vi separerade och vi inte kommer att bo i huset. Jag vill bo kvar i lägenheten och byta den till en mindre. Han ska försöka köpa ut mig från huset. Hyresvärden vill att jag nu säger upp mig för att jag står som ägare till en fastighet. Dom säger att det är olagligt att äga någonting samtidigt som man bör i en hyresrätt? Har jag inte rätt att bo kvar i min hyresrätt? Vad säger lagen om att äga fastighet och hyra en bostad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att det är fullt lagligt att ha flera bostäder samtidigt, så det hyresvärden säger om att det är olagligt stämmer alltså inte.

Däremot finns det utrymme för fastighetsägaren att säga upp kontraktet ifall det kommer fram att hyresgästen inte har för avsikt att bo i lägenhet. Exempel på det är om man äger en bostad samtidigt som man hyr en lägenhet som övernattningslägenhet. Då bor man ju inte i den permanent och det kan utgöra en grund för hyresvärden att inte godkänna personen i fråga som hyresgäst.

Men i detta fall ska ju du bo i lägenheten och bli utköpt från bostaden du köpt med din sambo. Du har därför all rätt att bo i hyresrätten. För att underlätta situationen kan du ju berätta läget för hyresvärden, så denne förstår att du verkligen inte har någon avsikt med att bo i den andra bostaden.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare