FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/12/2018

Fråga om den gemensamma bostaden vid bodelning

Hur kan vi göra med bodelning vid skilsmässa, Jag får inte lån att köpa något nytt själv. Kan pengar ligga kvar i BR ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För bättre förståelse ska jag kort gå igenom hur en bodelning går till. En bodelning består av tre delar. Inledningsvis görs en bouppteckning i vilket makarna ska göra en utredning av sina tillgångar och skulder. Detta följs därefter av en andelsberäkning där giftorrättsandelen ska fastställas. Härtill ska nämnas att fördelningen i regel sker genom att all egendom delas lika makarna emellan. Vid denna beräkning avses endast värdet av egendomen och inte den faktiska egendomen. När vardera makes giftorättsandel beräknats ska lottläggning ske i vilket makarna bestämmer hur de faktiska tillgångarna ska fördelas mellan dem.

Av omständigheterna i din fråga framgår inte om lägenheten är enskild egendom. Jag kan sålunda endast utgå från att ni äger denna gemensamt. Såsom framgått ovan kan ni vid lottläggningen komma överens om att du ska överta den gemensamma bostaden i utbyte mot andra tillgångar med motsvarande värde. Enligt Äktenskapsbalken 11 kapitlet 8 § här kan dock den som bäst behöver den gemensamma bostaden få rätt att tillskiftas huset. Härtill kan argumenteras för att du bör erhålla bostaden på grund av din ekonomiska situation, förutsatt att detta kan anses skäligt utifrån omständigheterna i ert fall.

Om ni inte kommer överens om hur lottläggningen ska ske, föreslår jag att ni ansöker om att tilldelas en bodelningsförättare av en domstol (ansökan finner du här). Denne kan därefter fördela bohaget med bindande verkan.

Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Vänligen,

Francisco StråhleRådgivare