FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2016

Fråga om bodelning

Ett par har varit gift i 40 år. När hon och hennes man köpte hus var inte hon med, alltså står inte hon på huset. Nu skiljde de sig. Har kvinnan ändå rätt till värdet av halva huset vid försäljning? Fd maken hotar att sälja för så lite som möjligt, för att hon inte ska få något. Kan hon göra något för att det inte ska bli så?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Enligt 9 kap 1 § Äktenskapsbalk (1987:230) ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning när ett äktenskap upplöses.

Enligt 7 kap. 3 § ÄktB kan makarna genom äktenskapsförord bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom.

I 7 kap. 1 ÄktB stagas att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Det är just giftorättsgods som kan bli föremål för en bodelning.

Vad som i övrigt utgör enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB.

Den relevanta frågan här är således om huset utgör giftorättsgods eller enskild egendom.

Utifrån de angivna förutsättningarna kan jag än så länge bara ge ett generellt svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss igen om du vill veta mer.

Nicole CaiRådgivare