Fråga om bil man ägt ihop med sin sambo

Hej. Jag är delägare i en bil tillsammans med min dåvarande sambo. Nu efter att vi gått isär vill han inte betala ut mig ur den utan hävdar att han varit ensam ägare hela tiden och inte tänker betala något. Jag har skickat ett betalningsföreläggande via kronofogden men det har han bestridit.

Jag har inga skrivna papper eller kvitton endast en banköverföring till dåvarande sambons konto på den summa jag begär.

Min undran är nu om det är någon ide att dra detta vidare till domstol och att jag kan få tillbaka mina pengar?

Hur ska jag göra annars?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bil ingår inte i samboegendom
När ett samboförhållande tar slut ska all samboegendom delas lika. Till samboegendom hör gemensam bostad och bohag (se här). En bil tillhör inte samboegendom och därför faller den utanför sambolagen. Det finns alltså inget i lag som säger att bilen ska fördelas mellan sambor när förhållandet tar slut.

Vem äger bilen?
Jag förutsätter att endast din exsambo står som ägare på kontraktet, annars hade detta inte varit ett problem. Står ni båda som ägare har ni ju lika mycket rätt till bilen. Men om det då är så att din sambo faktiskt står som ensam ägare så blir det av vikt hur bilen har finansierats. Om den har finansierats med gemensamma medel så kan en dold samäganderätt föreligga, vilket innebär att ni båda äger bilen trots att endast en står på kontraktet. I sådana fall är ni båda ägare till bilen.

För att du ska lyckas bevisa att du har rätt i detta så är det av betydelse om det finns något kontoutdrag från tiden för köpet av bilen som kan visa att du faktiskt varit med och köpt bilen. Finns inget bevis blir det svårt att vinna fallet om det är så att din exsambo står som ensam ägare, just för att en bil inte ingår i en bodelning.

Hoppas du fått svar på din fråga!
För ytterligare juridisk hjälp hänvisar jag dig till våra duktiga jurister på juristbyrån - här.

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare