Fråga om besöksförbud vid psykiatrisk tvångsvård

Hej jag sitter på rättspsyk och är gift. Har jag inte laglig rätt att få träffa min fru? Dom säger att vi inte får träffas. Jag är friskförklarad. Får dom verkligen hindra oss från att träffas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

I vissa fall kan landstiget fatta beslut om besöksförbud om det är olämpligt med vården du får, t.ex. eftersom mottagande av besök skulle ha en negativ påverkan på din vård. Personalen på avdelningen kan endast säga att de inte får ta emot besök om det finns ett beslut om det från landstinget. Beslutet tas enligt lagen om besöksinskränkningar vid viss tvångsvård och kan överklagas till förvaltningsrätten.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare