Fråga om besittningsskydd vid uthyrning av fritidsboende

Hej

Jag har en fråga angående uthyrning av ett fritidsboende.

Om man hyr ut sin stuga och skriver ett avtal med hyresgästen på ex 3 år och att det står att efter 3 år skall hyresgästen lämna bostaden utan diskussion.

Har hyresgästen rätt att bo kvar då enligt besittningsrätten?

Isådana fall hur länge?

Vad krävs för att inte hamna i den fällan?

Eller är det avtalet som gäller till 100% dvs det som står i avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Besittningsskydd vid uthyrning av fritidsboende uppstår när uthyrningen pågått längre än nio månader i följd. När hyresgästen fått besittningsskydd har den rätt att få avtalet förlängt när det löpt ut. Eftersom att din hyresgäst ska hyra fritidsboendet i 3 år kommer denne i och med det få ett besittningsskydd. Vill du inte att din hyresgäst ska få besittningsskydd går det att avtala bort det i en särskilt upprättad handling från Hyresnämnden.

Du kan läsa mer om besittningsskydd på Hyresnämndens hemsida - här.
Här har du även en direktlänk till blanketten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare