Fråga om besittningsskydd

Hej jag har en egen villa som jag köpt i Augusti 2016. I Villan bor en hyresgäst. Han har bott här sedan 2012-12-10. Har han besittningsskydd samt kan jag säga upp honom?.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser gällande uthyrning av rum i villa regleras i lagen om uthyrning av egen bostad, även kallad privatuthyrningslagen. Privatuthyrningslagen trädde i kraft den 1 februari 2013 och tanken med lagen är att underlätta för privatpersoner att hyra ut sina bostäder utan att riskera att hyresgästen får besittningsskydd till bostaden. Den som hyr ett rum i en villa har alltså inte något besittningsskydd. För att lagen ska gälla krävs det dock att avtalet ingåtts efter den 1 februari 2013.

Om avtalet istället ingåtts före den 1 februari, vilket är fallet för din hyresgäst, gäller istället Hyreslagen som återfinns i Jordabalken 12 kap, se här. I sådant fall har hyresgästen ett besittningsskydd, vilket innebär en rätt för hyresgästen att få förlängt avtal om hyresvärden säger upp det. Besittningsskyddet kan dock ses förbi om hyresgästen missköter sig avsevärt eller om någon av de andra uppsägningsgrunderna i 12 kap 46 § föreligger, här kan du läsa vilka dessa grunder är. Om du som hyresvärd säger upp avtalet ska du inom en månad hänskjuta tvisten till hyresnämnden som därefter prövar om förlängning av hyresavtalet ska ske, se här.

Sammanfattningsvis besitter din hyresgäst besittningsskydd pga att avtalet ingicks före den 1 februari 2013 och för att uppsägning ska ske krävs alltså att någon av uppsägningsgrunderna i jordabalken föreligger samt en prövning av hyresnämnden som avgör om förlängning av avtalet ska ske eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare