Fråga om bankpersonals bevittning av testamente

Undrar varför bankpersonal inte vill bevittna testamente? Finns det något skrivet om detta i lagen och i så fall gäller det alla yrkesgrupper?

Hur är det med någon som utsetts till notarius publicus, vad gäller här med tanke på bevittning av testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 10 kap. 1 § ärvdabalken skall ett testamente bevittnas av två stycken vittnen för att vara giltigt. Vittnena kvalificeras inte t.ex. vad gällande yrke, de behöver endast förstå vad det är de vittnar, alltså ett testamente. Vittnena ska sedan skriva under testamentet och således klargöra att de bevittnar testamentet. En person under 15 år eller någon med psykisk sjukdom som inte kan förstå att dokumentet de bevittnar är ett testamente får inte agera vittnen. Inte heller får de som är nära släkt med den som upprättar testamentet (t.ex. barn, make, sambo, syskon) vittna testamente. Inte heller får en i testamente angiven arvtagare eller nära släkt till denna bevittna testamentet.

I lag sägs det annars inte något om att bankpersonal får eller inte får bevittna testamente. Banken kanske har som policy att inte bevittna testamenten. Inte heller behöver man en notarius publicus som vittne. Det är full tillräckligt och brukligt om t.ex. vänner eller bekanta bevittnar testamentet.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare