Fråga om återbetalning av deposition till hyresgäst samt om hyresvärdens rätt att göra avdrag...

Hej! Vi har hyrt ut vårt hus och hyresgästen sa upp avtalet innan minimitiden på 1,5 år (hyresgäster kan tydligen göra det med 1 månads uppsägningstid oavsett vad det står för minimitid i avtalet). Vi har nu varit och kollat på huset och en av sofforna är förstörd (lutar sig mot olika håll som ett bord på ojämn mark), har ett fläck och luktar rök.

Jag har egentligen två frågor:

- För återbetalning av depositionen, kan man dra av beloppet som behövs för att laga soffan?

- Betalar man depositionen (eller en del av depositionen) tillbaka när hyresgästen har flyttat ut eller när avtalets minimitid är över?

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Depositionen ska återbetalas efter dess att hyresgästen har flyttat ut. En deposition är tänkt att fylla funktionen av säkerhet för hyresvärden utfall att hyresgästen skulle ha sönder något. Om hyresgästen har haft sönder soffan har du som hyresvärd rätt att använda en del av depositionen för att laga den. Nu har inte jag sett soffan men det låter om att den är i sämre skick än man kan förvänta sig efter normalt användande. Du bör alltså kunna dra av det belopp som motsvarar kostnaden för att laga soffan.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare