Fråga om arbetstagares ersättningsskyldighet till arbetsgivaren för att arbetstelefon blir stulen
Fråga
Hej!
Jag blev bestulen på min arbetstelefon när jag var på semester. Vi har inte betalat något för våra arbetstelefoner och får även använda dessa privat. Kan jag bli ersättningsskyldig?
MVH
Svar
Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!
Förutsatt att det inte var grov obetänksamhet från din sida som ledde till att telefonen blev stulen kommer du (förutsatt att det inte står något om ersättningsskyldighet i ditt anställningsavtal eller något annat avtal som du har med din arbetsgivare) inte att bli ersättningsskyldig för den stulna arbetstelefonen då det som utgångspunkt är arbetsgivaren som står ansvaret för arbetsredskap såsom arbetstelefoner.
Med vänlig hälsning
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning