Fråga om arbetsgivarens principalansvar

En man arbetar som servitör på en av stans populäraste barer. En ovanligt livlig fredags- kväll känner han sig alltmer på efterkälken med alla beställningar som väller in i en strid ström. I ett försök att komma ikapp lastar han en hel bricka full med rödvinskaraffer och kryssar ut i den stojiga trängseln mellan bargäster och matbord. I den andra handen bär han två stora varmrättstallrikar. I trängseln törnar han ihop helt lätt med en gäst. Han tap- par kontrollen över sin last och sekunden senare har matgästen fått två gratinerade humrar i knäet samt en dusch av flera liter rött vin över sig. Hon blir rosenrasande, inte bara för att kvällen är förstörd utan i synnerhet eftersom hennes dyra vita favoritkappa är helt och hållet indränkt i vin. Servitören ursäktar sig för allt han är värd, men lyckas inte få damen på bättre humör. När servitören på lördagen kommer tillbaka till jobbet möts han av restaurangchefen som meddelar att damen hört av sig och krävt ersättning för det inträffade i form av 2 500 kronor i ersättning för kappan. Hon krävde även 1 000 kronor för ”sveda och värk” som hon kall- lade det, eftersom hon blivit så ledsen över att hennes favoritplagg blivit förstört. Chefen säger åt honom att betala henne pengarna så snart som möjligt. Vad gäller? Är han skyldig att betala de 3 500 kronorna till henne? Hur stor ersättning kan hon få?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt är det i scenariot en skada som har uppstått när jackan fått vinfläckar på sig, detta innebär att Skadeståndslagen (nedan SKL) är den lag som blir tillämplig. Eftersom det är lös egendom som skadas ska det klassificeras som sakskada och den som vållat skadan ska ersätta denna (2 kap 1§ SkL). Skadeståndets syfte är att verka reparativt, alltså ska personen som vållats skadan förställas i situationen som innan skadan uppstod. Däremot finns det särskilda regler om skadan uppstår av en arbetstagare i tjänsten, i 3 kap 1§ SkL stadgas nämligen arbetsgivarens principalansvar vilket innebär att arbetsgivaren på grund av vederbörandes ställning som arbetsgivare bär det skadeståndsrättsliga ansvaret för arbetstagarnas vållande. I nämnda lagrums första stycke ska arbetsgivaren ansvara för sakskada som en arbetsgivare vållar genom fel eller försummelse i tjänsten. Detta lagrum ska du läsa tillsammans med 4 kap 1§ SkL som handlar om arbetstagarens skadeståndsansvar. Som huvudregel gäller alltså när kvinnan vänder sig till arbetsgivaren och kräver skadestånd så bär arbetsgivaren betalningsskyldighet vilket följer av principalansvaret.  Som arbetstagare kan du ansvara om det föreligger "synnerliga fall", av ordalydelsen följer att det är en inskränkning av situationer mer kvalificerad art som medför betalningsskyldighet eller möjlighet för arbetsgivaren att utöva regressrätt (återkräva pengar av arbetstagaren). Eftersom det framgår av din beskrivning att restaurangen var ovanligt full och med beaktande att händelsen inte är alltför ovanlig så skulle jag personligen inte klassificera den som tillräckligt klandervärd för att bryta presumtionen om arbetsgivarens principalansvar.

Angående kvinnans anspråk på ytterligare 1000 kr för "sveda och värk" så hittar du den formuleringen i 5 kap 1§ 3p SkL och handlar om reglerna för skadeståndets bestämmande, men observera att lagrummets tillämpningsområde enbart omfattar personskador. Detta innebär att om hon hade fått en fysisk (eller psykisk) skada på kroppen vars art och omfattning har fastställts i ett läkarintyg så hade hon kunnat åberopat paragrafen. Istället är den tillämpliga regeln i 5 kap 7§ SkL tillämplig eftersom skadan som uppstått är en sakskada. Jag hade förespråkat att i första hand undersöka möjligheten att reparera jackan genom att lämna den till en kemtvätt eller liknande. Om jackan inte kan återställas så ska full ersättning utgå, men med avdrag för slitage eftersom den antagligen inte är i "nyskick" (jfr 5 kap 7§ 1p SkL).

Hoppas du fått klarhet gällande din fråga. Om du har ytterligare funderingar så tveka inte på att höra av dig till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare